Vrijwel gelijk met het bouwen van de Baronielaan raakte Breda er betrokken bij een sportavontuur.



In Frankrijk razen de wielrenners weer over ‘s heren wegen. Het ziet er niet naar uit dat onze wielrenners opmerkelijke prestaties gaan leveren. Ofschoon, het uiteindelijk aankomen in Parijs mag zeker als een prestatie van formaat worden aangemerkt. Wij stellen ons daarbij de vraag hoe en wanneer Breda te maken kreeg met de wielersport. Dat was helemaal in het begin, toen de fiets een populair vervoermiddel was geworden. We schrijven het jaar 1900.

De Nieuwe Boulevard die pas jaren later de naam Baronielaan zou krijgen, leek zich rond 1900 als een sportcentrum te ontwikkelen in plaats van een deftige laan tussen Breda en het Mastbos. Behalve dat de club Brabantia er als eerste in Breda het foothball (in die tijd nog in het Engels aangeduid) introduceerde, werden er ook wieler- en motorwedstrijden gehouden. Er kwamen ook tennisbanen en in de wintermaanden kon er op een ijsbaan rondjes worden gereden. Maar alle daar ontstane sportactiviteiten waren geen lang leven beschoren.

Ook voetbalvereniging Noad werd er opgericht, de voorloper van NAC…

In 1898 kreeg de ‘Bredase Foothballclub Brabantia’ een sober voetbalveld, gelegen bij de rotonde in de ‘Nieuwe Boulevard’. Zo werd de Baronielaan bij haar ontstaan in het begin van de vorige eeuw genoemd. Het terrein, gelegen in het huidige Boeimeer, was alleen bereikbaar via het zo genoemde ‘bruggetje van Ballintijn’ over de Mark. Op het veld werd naast voetbal ook cricket en tennis gespeeld. Voetbal stond nog in haar kinderschoenen, door slechts enkelen beoefend en bejubeld. Na enkele jaren verhuisde Brabantia naar nieuwe velden aan de Ginnekense kant van de Baronielaan. Voetbalvereniging Noad werd er opgericht, de voorloper van NAC. Het was ook de geboortegrond van het schoolvoetbal in Breda. Sportief en geschiedkundig dus aan te merken als ‘heilige grond’.

In januari 1902 werden er plannen voor een wielerbaan bekend gemaakt. Die zou tegenover de Cartier van Disselstraat moeten komen waar nu de Chopinlaan loopt. Het plan werd echter weer afgeblazen. Het terrein bleek te klein voor een wielerbaan. Besloten werd om de wielerbaan te bouwen op het nog niet bebouwde terrein tussen (nu) de Burgemeester Passtoorsstraat en de Cartier van Disselstraat. De nodige grond voor de accommodatie werd gekocht van landbouwer Adriaan Wagemakers. Nu is hier kwekerij van der Zwaard gevestigd. Op zondag 1 juni 1903 werden de openingswedstrijden gehouden op de wielerbaan met de naam “Wielerbaan Breda”. De rijtuigen van de paardentram reden af en aan met mensen die op de wedstrijden af kwamen.

In 1902 kwam er zelfs een Bredase (sport) N.V. die in 1904 weer failliet ging…

Het enige minpunt dat toen de krant haalde was dat na de wedstrijden door de drukte twee trams met elkaar in botsing kwamen. Op 21 oktober 1902 vond de oprichting van de N.V. Sportterreinen Breda plaats bij notaris Verheggen. De N.V. had tot doel het exploiteren en onderhouden van het terrein voor het houden van wielerwedstrijden, concours hippique, voetbalwedstrijden en eventueel andere sporten. De eerste wedstrijden werden door de betreffende N.V. uitgeschreven op zondag 5 april 1903. Naast wielerwedstrijden werden er ook wedstrijden op motoren gehouden. De gebroeders Otten uit Breda werden op hun zelfgemaakte motoren hier zeer bekend door, evenals hun Bredase autobedrijf. De aandelen van de NV verloren in 1904 jammerlijk hun waarde en de NV werd in oktober 1904 failliet verklaard.

Ook de wielerbaan werd op 16 december 1904 door een faillissement getroffen. Alleen voetbalclub NOAD maakte daarna nog gebruik van het terrein. Maar het noodlot bleef toeslaan. Op 16 december 1904 werd er brand op de tribunes ontdekt . Het vuur wakkerde snel aan, zodat het hele complex door vuur werd verwoest. De toegesnelde Vrijwillige Ginnekense Brandweer moest met lede ogen toezien dat hun materiaal onvoldoende was om de ramp te keren. Na het Bredase sportavontuur, het faillissement en de brand werd de grond gekocht door de Ginnekense bouwondernemer Segeren die er de Burgemeester Passtoorsstraat heeft aangelegd. Naast de wielerbaan en de sportvelden waren in 1900 bij hotel Dennenoord aan de Boschlaan (nu Duivelsbruglaan) ook enkele ‘lawn tennisbanen’ aangelegd.

Sportieve activiteiten van de Baronielaan kwamen in Ginnekense handen…

Om de sportieve activiteiten rond de Bredasche Boulevard, de huidige Baronielaan, ineens maar compleet te maken, van 1903 tot 1907 bevond zich (aan de Mark) ook de ijsbaan van de Vereniging IJsvermaak die later is verhuisd naar een weiland bij kasteel Bouvigne. Er kwam daar ook een eigen clubhuis. Vlak voor de winter wordt jaarlijks het weiland nog steeds onder water gezet. Pas jaren later, in het jaar 1925, zou onder Ginneken aan de Galderseweg een nieuwe wielerbaan worden gebouwd. Dat er begin 1900 geen zegen rustte op Bredase sportieve initiatieven rond de Nieuwe Boulevard (Baronielaan) is inherent aan de slinkse wijze, waarop Breda de grond van de gemeenten Ginneken en Bavel, Princenhage en Teteringen probeerde in te pikken. Over deze affaire ontstond een grote rel die een zeer opmerkelijke afloop kende - Jan Schellekens.

Over de rel rond het ontstaan van de Baronielaan plaasten we eerder een artikel op onze website. U kunt dit historische artikel om volledig op de hoogte te zijn door>hier <te klikken alsnog lezen.